torsdag 15 juli 2010

Skånska GP-veckan

Så har Skånska GP-veckan kommit igång. En skånsk variant av Tour de France skulle man kunna säga. Fast i lite mindre version.
I går startade den bland villorna i Staffanstorp och det var väldigt småmysigt och trevligt.
Gatorna runt parken Balders Hage, var avstängda. Folk promenerade omkring och många satt uppradade i sina trädgårdar. Min första tanke var att här behövs en stege för att få en bra bild av starten. Precis intill stod ett äldre par i sin trädgård och herrn i huset hade plockat fram sin stege. Jag frågade försiktigt om det fanns en möjliget... och det fanns det! Han erbjöd sig direkt att hämta en högre stege om det skulle behövas.
Jag berättade att jag kom från Skånskan och naturligtvis kände de någon på tidningen. Tja kanske inte direkt så men de var bekanta med tidigare VD:n Sture Ottosson.
Frun i huset var så glad över att hon bara några dagar tidigare blivit av med sitt gips sedan hon fallit på gräsmattan för några månader sedan. Båda var glada, de gillar cykling och följer Tour de France bl.a.
Nåvä, jag fick låna stegen och jag tog min bild från starten. Jag tackade för mig och drog iväg bort till en raksträcka där jag försökte ta några fartbilder.
Då hördes en ambulans på avstånd. Ljudet kom närmre och till slut kom den in på de avspärrade gatorna. Loppet pågick och man slutade inte köra bara för att det kom in olika akutbilar.
Till min förfäran visade det sig att det var samma kvinna som jag pratat med tidigare som hade ställt en stol lite snett på hustrappan och sedan fallit baklänges in i en pelargonrabatt. Hon bröt nu båda armarna och hade otroligt ont. Jag känner så för henne för både hon och hennes man såg fram emot det trevliga det innebar att ha ett cykellopp precis utanför sin trädgård. Jag hoppas innerligt att det går bra för henne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar